recenzia na rok 2014

Rok 2014 je úspešne za nami a ja meškám s recenziou naň presne jeden mesiac, to celkom v poho, nie? I keď rok predchádzajúci začal pre mňa katastrofálne mesačnou PNkou v rámci ktorej mi na operačnom stole ubudol počet bielych hovadiniek v chlebárni… a celkovo bol vlastne rok v súkromí celkom na dve veci… profesionálne som na tom bol PERFEKTNE! Let’s see:

JA A PREKLADY – Na sklonku roku 2013 som dokončil preklad Sabriel, po novom roku som sa vrátil k zásahom prekladateľky a rukopis na jej podnety ešte prepísal a vylepšil. Kniha napokon vyšla a ja som na ňu fakt hrdý. Btw. toto bol jeden zo splnených snov. Ani nie, že som to preložil a tak, ale že konečne vyšiel nejaký Garth Nix po slovensky! Už len tú knihu otvoriť… Bojím, bojím, že kam len pozriem, všade nájdem chyby, preklepy a niečo, čo mi uniklo. No a potom som zobral útokom Lirael. Zabil som s tou 600-stranovou bichľou pol roka a už sa teším, čo na to povie redaktorka! Lebo Lirael je moja naj :) No a ku koncu roka som sa dal na dve rýchlovky, Origami a čerstvo dokončené Tvory a netvory zo sveta Harryho Pottera, čo je fantastická kniha The Creature Vault ! Určite to považujem za intenzívny rok!

JA A ČÍTANIE – Keďže som veľa prekladal, na čítanie ostalo menej času. Goodreads poslušne hlási 79 kníh, čo je oproti kedysi 150tim celkom málo. Ale tak preklad zožerie poriadne veľa času. Škoda, že sa mi tam nerátajú všetky tie slovenské rukopisy, ktoré čítame, keď si nájdeme chvíľku… I keď zasa tie ani nečítam do konca, keďže poväčšinou je ich kvalita nezávideniahodná. Chcel by som čítať viac, ale keď mne sa už niekedy fakt nechce :) A tak sedím za kompom a radšej čumím na nejaký bezprízorný seriál. Avšak niekoľko kníh mi predsa len ostalo v pamäti zarytých poriadne hlboko.
*teraz napäto pozerá do GR a premýšľa, čo spomenúť…*
Mhm… čítal som málo pre seba a veľa do práce. Za zmienku stojíKate DiCamillo – píše najlepšie detské knihy ever! Jandy Nelson si ma získala, úplne a vážne… o tom hovorí aj momentálne prebiehajúci rereading jej jesennej novinky I’ll Give You The Sun. A koniec roka som strávil s Aristotelom a Dantem, ktorí objavovali záhady univerza. Skvelé čítanie.

JA A EDITOROVANIE – po pracovnej stránke bol toto úplne mega rok! Vybuchli 3 série! (Vybuchli je pozitívne, znamená, že sa začali neuveriteľne predávať!) Chápete, až tri! Najprv vlastne len kniha Kam zmizla Aljaška, od Greena a do konca roka sa k nemu pomaličky vypredali aj Charlieho malé tajomstvá :) Potom konečne prerazila Cassandra Clare a Nástroje smrteľníkov! Hell, yessss!!! A na záver Divergencia od Veroniky Roth. Úplná paráda. A to mi dovolilo poskladať úplne fenomenálny rok 2015! Už teraz sa teším na všetky tie suprové knihy!

JA A BLOGOVANIE – KATASTROFA! Povedzme si to na rovinu. Články by sa dali zrátať na prstoch jednej ruky. I keď mám pocit, že aspoň dva z nich mali trochu hlbší dosah na blogosféru ako takú. Nechajte ma žiť v naivite :)

JA A KNIHY – aspoň v tejto sekcii nastala aká taká zmena :) Kupoval som si výrazne menej kníh. Takže aj moja peňaženka sa potešila a už v nej z času načas aj nachádzam nejaké peniaze. Prepadol som však americkým paperbackom, ktoré sú na dotyk úplne iné ako tie naše, či britské… ešteže máme staré dobré bookdepo! Pri českých a slovenských sa v poslednom čase sústreďujem buď na nejaké dobré YA, alebo sci-fi a fantasy. Aj teraz by som si chcel hneď dvoje kúpiť!

JA A ROK 2015 – A čo v novom roku? Svet gombička! Chcem viac čítať pre potešenie, ak mi to práca dovolí. Chcem viac blogovať, lebo sa chcem o knihách rozprávať. Chcem aj začať písať, ale to je strašne vo hviezdach. Nekontrolovateľne sa teším na takmer každú knihu, čo mi svieti v edičnom pláne na rok 2015. Ak všetko vyjde podľa plánu a ešte sa naše knihy aj budú predávať, tak máme pred sebou perfektný rok, určite najlepší odkedy som tam, kde som. A vlastne rok už začal a ja čítam a mám z toho aj radosť :)

Erik