to naj z roku 2013

Koniec roka je za nami, a tak som aj ja zosumarizoval, čo som za tých posledných dvanásť mesiacov prečítal. Tento prehľad – End of Year Survey – som si požičal od The Perpetual Page-Turner.
Takže tu je to moje naj z roku 2013!

best-books-2013

1. Najlepšia kniha, akú si prečítal v roku 2013: 

Contemporary YA: Jednoznačne a na plnej čiare víťazí Hurt od Tabithy Suzumy.
Dystópia/Post-apo: Asi to mnohých prekvapí, ale v tejto kategórii som vybral Experiment / Allegiant. Aj keď si odo mňa kniha nevyslúžila plný počet hviezdičiek, tak Veronica Roth ukázala, že ako spisovateľka dosť pokročila.
Historické: Hmmm… ako si na tento žáner nevzišlo…
Paranormal: Viróza od Brendana Reichsa, pretože má úplne špecifický štýl písania a naozaj sa veľmi teším na pokračovanie.
Sci-fi: Prečítal som ju dvakrát – Enderovu hru od Orsona Scotta Carda – to asi hovorí za všetko.
Fantasy: Prvý diel série Mistborn od Brandona Sandersona!

1

2. Kniha, na ktorú sa všetci tešili, všetci z nej boli nadšení, ale ty si z nej bol sklamaný:

Tak v tejto kategórii mám jednoznačného víťaza – Piatu vlnu od Ricka Yanceyho. Podrobnejšie vysvetlenie som podal vo svojej recenzii :)

piata vlna

3. Najprekvapivejšia kniha roku 2013 (v dobrom slova zmysle):

James Dawson a Being a Boy – netušil som, že kniha o dospievaní môže byť taká vtipná.

being a boy

4. Kniha, ktorú si prečítal v roku 2013 a najviac ju v roku 2013 odporúčal:

Tak tu len jednu nedokážem vybrať :) Takže v roku 2013 som najviac odporúčal Hurt od Tabithy Suzumy, Enderovu hru Orsona Scotta Carda a Mistborn: Finální říše od Brandona Sandersona.

4

5. Najlepšia séria, akú si objavil v roku 2013:

Hmmm… objavil v roku, ja chcem prečítal v roku 2013. Najlepšia séria objavená v roku 2013 je trinástológia s troma názvami The Last Apprentice, Wardstone Chronicles či Spook od Josepha Delaneyho. Prečítal som 3,5 knihy za 3,5 dňa. Najlepšia prečítaná séria v roku 2013 je jednoznačne The Keys to the Kingdom od Gartha Nixa. Ešteže sme sa so Sašenkou dohodli, že to ideme čítať spolu a ja som sa konečne po asi 7 rokoch dokopal k tomu, aby som prečítal viac než prvé dve knihy.

spooks Keys to the Kingdom series

6. Najobľúbenejší autor, ktorého si objavil v roku 2013:

Určite Brandon Sanderson!

227444314_ead67d5a12

7. Najlepšia kniha, ktorá bola úplne mimo tvojho bežného čitateľského záujmu:

To je celkom ťažká voľba, keďže čítam takmer všetko :D Ale vybral by som dve knihy. Príjemne ma prekvapila Stephanie Perkins a jej Anna and the French Kiss. Druhým prekvapením bola biografia o 1D. Ja viem hanba mi… ale v snahe pripraviť sa na toto strašné pracovné čítanie som si intenzívne napočúval celú ich diskografiu a počas čítania som si musel popozerať všetky videá… nuž a akosi sa mi dostali pod kožu. Našťastie som ich už spod nej vystrnadil a som zase normálny :D

7

8. Kniha, ktorú si musel čítať do rána bieleho, lebo si nedokázal prestať:

kto je mara dyerová?! Asi od šiestej večer do jednej ráno som ju čítal bez prestávky, a keď som skončil, nemal som sa o tom konci s kým porozprávať!

858631_615990661793087_1089236611_o

9. Kniha, ktorú si prečítal v roku 2013 a určite dáš rereading v roku 2014:

Hmmm… Ak nerátam pracovné knihy, tak to asi bude Hurt od Tabithy Suzumy.

hurt

10. Najobľúbenejšia obálka knihy, ktorú si prečítal v roku 2013:

Zlodej z temnoty od Darrena Shana – i keď je to najslabšia obálka zo série, ale je úžasná!

demonataseries

11. Postava, ktorá sa ti najviac vryla do pamäte:

Kelsier z Mistborna. Nič viac vám k tomu nemôžem povedať, ale každý kto Mistborna čítal, vie prečo :)

kelsier
Ilustrácia z brazílskej obálky na Mistborna!

12. Najlepšie napísaná kniha:

Opäť Hurt od Tabithy Suzumy. Proste bolo cítiť, že Tabitha premýšľa o každom slove, ktoré vyťuká do počítača. A popísať pocity chalana z pohľadu tretej osoby bolo neuveriteľné!

hurt

13. Kniha, ktorá mala na teba najväčší dopad v roku 2013:

Enderova hra, neviem však povedať prečo, ale aj po zhliadnutí filmu som ostal akosi obarený.

enderova hra

14. Kniha, pri ktorej si si povedal: Bože, prečo som s jej prečítaním čakal až doteraz?!

Bože, zase Enderova hra. A to som si ešte uvedomil, že prvýkrát vyšla v roku, keď som sa narodil!

enderova hra

15. Obľúbená pasáž z knihy, ktorú si prečítal v roku 2013:

Tak nakoniec mám jednu netypickú. Je z knihy NW od Zadie Smith, lebo vystihuje mňa, teba a všetkých naokolo a celú našu generáciu:

NW“Don’t you think they’re as bored as you are?
You think you’re somebody special?
You think I wake up everyday so happy to see you?
You’re a snob, just in the other way.
Do you think you are the only one who wants something else?
Another life?”

16. Najkratšia a najdlhšia kniha:

Ešte že máme GoodReads! Oficiálne bola najdlhšia kniha Wonderstruck od Briana Selznicka, ale keďže je to kniha spolovice ilustrovaná a písmená sú poriadne veľké, tak som knihu diskvalifikoval! Najdlhšia kniha, ktorú som prečítal bol 592 stranový Mistborn od Brandona Sandersona. Najkratší bol 12 stranový Harry Potter Pop-Up Book! :)

16

17. Kniha, v ktorej bol najväčší WTF moment, o ktorom si sa musel s niekým porozprávať, no nebolo s kým:

kto je mara dyerová?! Proste to musíte dočítať dokonca.

858631_615990661793087_1089236611_o

18. Obľúbený vzťah z knihy, ktorú si prečítal v roku 2013:

Mara Dyerová. Ja som si tých dvoch fakt obľúbil.

18

19. Najobľúbenejšia kniha, ktorú si prečítal v roku 2013 od autora, od ktorého si už predtým niečo čítal:

Štvrtok a Sobota od Gartha Nixa.

19

20. Najlepšia kniha, ktorú si v roku 2013 prečítal len na základe odporúčania:

Prvý diel Percyho Jacksona! Diky Sašenka!

large-percy_jackson_zlodej_blesku

21. Žáner, z ktorého si prečítal najviac kníh v roku 2013:

Najviac som prečítal YA kníh z takého sci-fi/fantasy/paranormal žánru. Ja to proste hádžem do jedného koša všetko.

22. Tvoj crush roku 2013:

Hmmm… crush roku? To je taká babská otázka :D Ale dobre, je to Alice with pointy shoes zo série The Last Apprentice!

alice

23. Najlepší debut roku 2013:

The Tragedy Paper od Elizabeth LaBan. Pre mňa to bol čitateľský zážitok podobný Greenovej Aljaške a Hviezdam.

tragedy paper

24. Najkrajší a najlepší svet, v ktorom by si sa rád ocitol:

Ehm, Mistborn! Ale chcem byť Mistbornom!

mistborn

25. Najvtipnejšia kniha roku 2013:

Tuná musím dať na kolegyňu. Keď som čítal Pozri sa mi do očí, prvý diel série o Ruby Redfortovej od Lauren Child, kolegyňa povedala, že to je kniha, pri čítaní ktorej som sa smial najviac za posledný rok.

ruby1

26. Kniha, pri ktorej si sa rozplakal:

Tento rok som neplakal… aj som si myslel, že som v niektorej recenzii písal, že som slzu uronil, ale práve som si ich všetky prešiel a nezistil som, že kde a ako…

27. Kniha, ktorú si prečítal v roku 2013 a myslíš si, že sa jej nevenovalo dosť pozornosti pri vydaní:

Určite Garth Nix a jeho séria The Keys to the Kingdom!!!

Keys to the Kingdom series

*

A čo nás čaká a neminie:

1. Kniha, ku ktorej si sa v roku 2013 nedostal, ale pre rok 2014 je to priorita č. 1:

Tých je neúrekom. Ale asi najviac sa teším na UnSouled od Neala Shustermana, i keď som si povedal, že knihu prečítam až keď vyjde aj štvrtý diel UnDivided. A to som pred týždňom natrafil na facebooku na Shustermanov status, že jeho editor povedal, že je to najlepšia kniha z celej série! Nehovoriac, že si rereadnem prvý aj druhý diel a potom dám tretí a štvrtý!

1b

2. Kniha, ktorá vychádza v roku 2014 a ty sa na ňu najviac tešíš:

CLARIEL!!! Štvrtá kniha zo Starého kráľovstva! 11 rokov po Abhorsenke! Ja si asi vezmem dovolenku, keď to vyjde!

2013-10-30-19-34-50

3. Koniec série, na ktorý sa najviac tešíš:

Hmm… a ide niečo aj končiť? Nie sú teraz všetko už neverending stories? Neviem to takto povedať, ale vcelku som zvedavý na posledných Jazdcov časom a potom si možno dám celú sérku v jednej štreke. A práve som zistil, že deviatka vychádza až v auguste 2014! Ufff…

3b

4. Čo chceš v roku 2014 dokázať (týka sa čítania i blogovania)?

Chcem čítať aj pracovať aj blogovať aj prekladať pravidelnejšie, systematickejšie a organizovanejšie.

Toľko odo mňa a roku 2013!

Erik

Leave a Reply

