parížska anna a severozápadna zadie – august v retrospektíve

Môj august sa niesol v znamení dvojíc. Zo všadiaľ na internete na mňa vyskakovali dve otravné reklamy. Jedným bola zbierka vydavateľstva Artfórum na ich septembrovú novinku Atlas zabúdania Petra Krištúfka cez štartovač.sk a druhou bol martinusácky Deň neprečítaných kníh. Neuveriteľne mi obe akcie liezli na nervy, tým ako sa všade pretláčali a doslova ma neustále znásilňovali na webe :) Našťastie je už po oboch – i keď potajme čakám, že artforáci vyrukujú s Atlasom pripomínania a martinusáci s Dňom viackrát prečítaných kníh. 

zadie_smith_kniha_13_artforumMôj čitateľský august sa niesol v znamení dvoch nedočítaných kníh (vidíte tu iróniu?!) Prvou je NW od Zadie Smith. Knihu určite dočítam, len si na ňu musím nájsť čas. Ja ju považujem za skvelú sondu do života dnešnej spoločnosti. Viacerým vadí, že je kniha písaná strašne útržkovito a chaoticky, ale nie sú dnes aj naše životy presne takéto? Nie sme v jednej chvíli na telefóne, v druhej už chatujeme, v tretej sa s niekým bavíme na ulici a zároveň fejsbúkujeme… Uchýlil som sa však k anglickému originálu, lebo slovenský preklad je nečitateľný. Aj keď Artfórum vydalo krásnu knižku, spravili chybu v tom, že ju dali prekladať dvom mladým babám, ktoré ani nežijú na Slovensku. Akosi sa zabúda na to, že prekladatelia musia nielen ovládať cudzí jazyk, ale aj slovenčinu. Zadie Smith je majsterkou slova, je to vypísaná autorka, ktorá premýšľa o každom jednom slove, a to mal spraviť aj prekladateľ – vziať si knihu, prečítať ju a previesť/pretaviť jej jedinečný štýl do slovenčiny. Baby odviedli kus práce, ale je to obyčajný preklad, ktorý originálom nepáchne ani trochu. Škoda… Nehovoriac o tom, že Zadie má aj lepšie knihy a tie by si preklad do slovenčiny zaslúžili oveľa viac.

anna2Druhou knihou, ktorú som dočítal až 1. septembra bola Anna and the French Kiss od Stephanie Perkins. Ja viem, ja viem… kto by čakal, že siahnem po čisto babskej veci, a ešte sa mi k tomu bude aj páčiť. Ale keď mi to už kamošky donekonečna otrieskavali o hlavu, čo iné mi ostávala, len sa im raz podvoliť. Anna bola prekvapujúco ľahká, vtipná, zaujímavá a hlavne si nesypala popol na hlavu za to, aká je sprostá – a vlastne ani veľmi nebola. Bola to príjemná oddychovka, po akej som už dávno nesiahol. A po všetkých tých prešpekulovaných scifáčoch to bolo presne to, čo som potreboval. Ďakujem Sašenka za požičanie kníh!

Toľko v krátkosti o uplynulom mesiaci. Nuž a v septembri sa teším na dve knihy! Na Hurt od Tabithy Suzumy – konečne to vychádza!!! A na novinku More Than This od Patricka Nessa. Obe sú už na ceste ku mne z Bookdepa, čiže budúci víkend mám program jasný.

5 thoughts on “parížska anna a severozápadna zadie – august v retrospektíve

    1. Horalky sú najlepšie! Ja teraz opäť prechádzam horalkovým obdobím. A ďakujem! A… no Annu podľa musíš takú pravú náladu, že práve vtedy potrebuješ niečo ľahké a nenáročné… to príde! :)

  1. Ja na to náladu mám :). Len keď už by som to aj kúpila, tak niečo inšie nájdem a zostávam bez peňazí :). Napríklad taká kniha z nemčiny, bude najnovší prírastok :).

  2. Koukám, že jsem opravdu divná, když už se Anna líbí nějakému muži a mně to přišlo moc špatné. Předpokládám, že takovéhle knihy jsou závislé na náladě čtenáře, a když zrovna nálada není, tak se líbit nebude. Ale je pravda, že mívám někdy náladu na “náctiletou romantiku”. Nebo “primitivní romantiku”. Nebo jen “romantiku”. :o)

    1. Veľmi záleží na nálade :) Hneď som sa pustil aj do Loly and the Boy Next Door, prečítal som 50 strán a skončil som, keď som to po troch dňoch vytiahol, už to stratilo čaro… Je to o nálade :D

Leave a Reply

