o enderovej hre

Prechádzam takým chlapčensko-dobrodružným obdobím. V skratke to znamená asi toľko, že pokiaľ nemusím inak, tak som až po uši zahĺbený v nejakej silne dobrodružnej knihe, ktorú vždy trochu obmedzene deklarujeme ako chalanskú vec. Nechápem prečo, veď aj baby by mali siahnuť po týchto skvelých knihách.

Prvou knihou, po ktorej som chmatol v tomto svojom delírium bola Enderova hra od Orsona Scotta Carda. Že ste o nej už čo to počuli? No patrilo by sa:) Na jeseň príde do kín filmové spracovanie a ja sa modlím, modlím, modlím, aby to bolo úžasné a skvelé. Prosím, prosím, prosím! A okrem toho táto kniha vyšla prvýkrát v roku 1985! Je to pre mňa úplne nepredstaviteľné, že ma dokázala očariť a úplne pohltiť kniha, ktorá ma 28 rokov. Nepredstaviteľné…

Enderova hra – filmová obálkaPoďme však pekne po poriadku: O čom vlastne Enderova hra je?
Ender je šesťročný chalanisko, žije na Zemi a je tretie dieťa svojich rodičov. Prečo to spomínam? Lebo každý pár na Zemi má zo zákona povolené mať len dve deti. Na to tretie treba špeciálne povolenie a aby ho Enderovi rodičia dostali, museli prejsť zložitými genetickými a všemožnými inými testami. Povolenie dostali, ale len preto, lebo armáda mala s Enderom veľké plány, VEĽKÉ PLÁNY…

Zem je v nejakej vzdialenej budúcnosti a spamätáva po ťažkej vojne s úplne cudzou rasou Buggers – čiže nejakými Hmyzovcami, ktorý sa až náramne podobajú na mravcov, alebo niečo podobné a dokonca tak aj fungujú. Prvé dva strety s Hmyzovcami ľudská rasa prehrala, v druhej vojne sme boli dokonca takmer vyhubení, a teraz sa pripravujeme na Tretiu vojnu, ktorú musíme za všetkých okolností vyhrať.

A tu sa dostáva na scénu Ender. Toho si totiž armáda vybrala, aby velil našej flotile. Má totiž všetky predpoklady na to, aby sa stal vodcom, ktorého potrebujeme. A keďže má len šesť rokov, treba ho čo najrýchlejšie a najsvižnejšie vycvičiť, lebo Hmyzovci určite na nič nečakajú.

Tu končím s popisom deja, lebo sa nechcem zamotať do komplikovaných zákutí tejto knižky, do Enderových zážitkov na Battle School. Tie by ste si určite mali prečítať samy!

Enderova hra sa mi veľmi páčila, a určite patrila medzi jednu z tých najlepších kníh, ktoré som tento rok prečítal. Môže za to vďačiť svižnému deju, skvelej akcii, ktorá je úžasne popísaná, atraktívnemu prostrediu, v ktorom sa dohráva (ak mám pravdu povedať, hneď by som s Enderom menil, aj keď by som určite nevydržal tak dlho ako on :D ). Mám voči knihe jedinú výtku – zo začiatku som mal veľký problém s tým, že Ender má len šesť rokov. Zdalo sa mi ťažko uveriteľné, že by šesťročné dieťa to všetko dokázalo, zvlášť, keď mám okolo seba šesťročné deti a vidím, okolo čoho sa točí ich život… Na druhej strane som si neustále pripomínal, že sú teda niekoľko sto rokov za nami, a určite sú deti vyspelejšie a možno sa im chúďatkam babrali ešte aj mozgami, aby dospeli rýchlejšie. No i tak som s tým mal veľký problém.

Úvodná pasáž: 
“Pozeral som sa na svet jeho očami, počúval som všetkých jeho ušami a, vravím ti, on je ten pravý. Alebo má k nemu tak blízko, ako sa nám to teraz podarí.” 
“To si povedal aj o jeho bratovi.”
“Výsledky testov jeho brata boli nepredvídateľné. Z iných dôvodov. Nemalo to nič spoločné s jeho zručnosťami.”
“A to isté s jeho sestrou. Vieš, že už vzniesli pochybnosti aj o ňom. Je príliš tvárny. Je úplne schopný poddať sa vôli niekoho iného.” 
“Nie, ak je ten niekto náš nepriateľ.” 
“Tak čo potom urobíme? Obklopíme ho nepriateľmi po celý čas, čo bude u nás?”
“Ak budeme musieť.”

Veta, čo mi utkvela v pamäti: 
Brána nepriateľa je vždy dole.

Komu by sa kniha mohla páčiť:
Určite ju odporúčam všetkým fanúšikom sci-fi literatúry, ako inak. Takisto mám pocit, že v Amerike sa už okolo tejto knihy vybudoval akýsi kult – ale na druhej strane, okolo ktorej dobrej knihy sa tam niečo podobné nedeje :)  Mňa kniha bavila hlavne preto, že to bola jedna akcia za druhou,
s úžasným a trochu prekvapivým i nie celkom predvídateľným záverom. Pri čítaní knihy som sa cítil ako dvanásťročný chalan, ktorý práve objavil knihu, ktorá ho úplne pohltila. A myslím, že by to malo byť povinné čítanie pre posledné ročníky na základke, naozaj je to tak skvelé. Okrem toho knihou nepohrdnú ani staršie ročníky, pretože pod hlavným príbehom sa toho skrýva ešte oveľa viac.

Pokračovania?
A tu je pes zakopaný. Enderova hra patrí do série zvanej Enderova sága. O prvej knihe sme si povedali vyššie. Ďalšie knihy v sérii sa volajú Speaker for the Dead, Xenocide, Children of the Mind (v češtine: Mluvčí za mrtvé, Xenocida, Děti ducha). Tieto tri knihy tvoria uzavretú trilógiu a odohrávajú sa strašne veľa rokov po Enderovej hre. Ja som začal čítať Speaker for the Dead, ale vôbec ma to nebavilo, pretože som očakával podobnú sci-fi hravosť, aká ma úplne pripútala k stránkam Enderovej hry. Speaker or the Dead je naproti tomu už seriózna sci-fi literatúra pre dospelých.
Lenže Orson Scott Card neskončil s Enderovým vesmírom len v tejto tetralógii. Napísal totiž mimo iné aj Shadow Saga – Stínové série, ktorej knihy sa odohrávajú buď priamo počas Enderovej hry, alebo krátko po nej. Ja som sa teraz – teda keď sa mi trochu uvoľní program – rozhodol pustiť do týchto  kníh. Uvidíme, aké ovocie to prinesie. Ak si chcete pozrieť, čo všetko Orson Scott Card o Enderovi napísal, a v akom poradí a čase sa knihy v tomto vesmíre odohrávajú, odporúčam vám pozrieť sa na túto stránku na wikipédii venovanú Enderovej ságe. (Rozkliknite si aj Chronology Chart :) )

Čo dodať na záver? Snáď len toľko, že odkedy som knihu pred mesiacom a pol dočítal, neustále sa k nej vraciam a vravím, bože, toto, čo čítam je skvelé, ale Ender bol o toľko lepší. A určite nebude trvať dlho, kým si dám jeden rýchly rereading. Snáď som vás dostatočne navnadil. Toto určite stojí za prečítanie!

Erik

Leave a Reply

